ÉPÜLET FELTÜNTETÉS
- Befejezte az építkezést, és az építési hatóság változási vázrajzot kér?
- Eladná ingatlanát, de az épület nem szerepel a tulajdoni lapon?
- Hitelt szeretne felvenni, de az épület nem szerepel az alaptérképen?
- Pályázni szeretne, de az épület nem szerepel az ingatlan- nyilvántartásban?
- Az épületfeltüntetés elsődleges célja az, hogy az épület bekerüljön a földhivatali ingatlan-nyilvántartásba, és szerepeljen a tulajdoni lapon és az alaptérképen.
MIÉRT VAN SZÜKSÉG ÉPÜLET FELTÜNTETÉSRE?
Egy épület „legális létét” a Földhivatali tulajdoni lappal és térképpel lehet igazolni. Bizonyos eljárások időben elhúzódhatnak (pl. ingatlan adásvétel, hitelügyintézés, építési engedély, hagyatéki eljárási, stb.) vagy akár meg is hiúsulhatnak, ha elmaradt az építmény ún. feltüntetése.
A 12 négyzetméternél nagyobb épületek részei az állami közhiteles ingatlan-nyilvántartásnak. A tulajdonos törvényi kötelessége a nyilvántartás tartalmában bekövetkezett változás átvezetéséről gondoskodni.
Az épület bejelentési engedélyeztetési tervdokumentációja, amit építész tervező készített az építkezés megkezdése előtt, sajnos nem alkalmas a megvalósult épület Földhivatali bejegyzéséhez.
KI VÉGZI EL AZ ÉPÜLET FELTÜNTETÉSÉT?
Az épületfeltüntetést csak ingatlan-rendezői minősítéssel rendelkező földmérő végezheti és célja, hogy az épület a földhivatali ingatlan-nyilvántartásba bekerüljön, szerepeljen a tulajdoni lapon és az alaptérképen. A fő munkarész az ún. épületfeltüntetési vázrajz, amit a földmérő benyújt az illetékes Ingatlanügyi Hatóságnak vizsgálatra és átvezetésre.
MIKOR KÉSZÜL ÉPÜLET FELTÜNTETÉS?
- Új épület építésekor
- Korábban megvalósult épület „legalizálásakor” (elmaradt az épület feltüntetés)
- Meglévő épület bővítéséről/átalakításáról
SIMA VAGY KIEMELT ÉPÜLET?
Kétféle épületfeltüntetést lehet megkülönböztetni az épületre és a telekre vonatkozó tulajdonviszonyi formától függően:
- ún. „sima épületfeltüntetés” készül, ha a telek és az épület tulajdonosa megegyezik
- ún. „épület-kiemelés” készül, ha igény van épület önálló tulajdonú ingatlanná alakítására, így az épület külön helyrajzi számot kap.
MILYEN ENGEDÉLYRE VAN SZÜKSÉG?
Ha az épület 2013 előtt épült, akkor a régi szabályozás szerint az épületfeltüntetést a használatbavételi engedély kézhezvétele után, 15 vagy 30 napon belül kellett elvégeztetni.
Mivel nagyon sok esetben nem történt meg a felépítmény ún. földhivatali bejegyzése a jogszabályalkotók 2013 után már a használatbavételi eljárás egyik feltételévé tették az épületfeltüntetés megindítását, vagyis addig nincs végleges használatbavételi tudomásulvétel/engedély az építésügyön, amíg nincsen a záradékolt épületfeltüntetési vázrajz az OÉNY-be (Országos Építésügyi Nyilvántartás) feltöltve.
Ez vonatkozik a fennmaradási engedélyezési eljárásra is. Az építési engedély nélkül megépíthető építmények földhivatali bejegyzéséhez pedig hatósági bizonyítványt kell kérni az építésügyi hatóságtól a 8/2018. (VI. 29.) AM rendelet, és az 1997. évi CXLI. törvény alapján.
HOGYAN ELLENŐRIZHETŐ, HOGY AZ ÉPÜLET SZEREPEL-E A NYILVÁNTARTÁSBAN?
FÖLDMÉRŐ IRODA
Nyugat-Balaton körzet
- Gyors, akár azonnali munkakezdés
- Munkavégzés mérnök kamarai áron
- 0.05 méter alatti földmérési pontosság
- Hivatalos földmérési munkarészek
ÜGYINTÉZÉS
Földmérési és térképészeti munkarészek készítéséhez komplett földhivatali ügyintézést és adminisztrációt vállalunk.
AKTÍV ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
Munkaidőben végig elérhetők vagyunk. Kérdés esetén egyből segítünk személyesen az irodában, telefonon, vagy e-mailben.
MINŐSÉG GARANCIA
Örök élet garanciát vállalunk az elkészített munkarészeinkre, hogy megfelelnek a vonatkozó szakmai és etikai normáknak.